amberalert.reismee.nl

San Cristobal en Palenque

Wat bizar, binnen 3 dagen heb ik totaal verschillende landschappen gezien! Van de bergen bij San Cristobalvia de jungle van Palenque naar de kust bij Cancun.

De 2e week in San Cristobal was even wennen. Het leek wel of het hele stadje was leeg gestroomd na oud en nieuw. Dat was op zich wel goed voor me, ik kon even uitrusten van al het gefeest en heb heel veel dingen kunnen zien en doen. Zo heb ik een uitstapje gemaakt naar Chiapa de Corzo en de Cañon del Sumidero, een kloof met een rivier ertussen, waar je met een bootje doorheen gaat. Aan weerskanten van de rivier waren kilometershoge bergmuren, wat voel je je dan klein inje bootje! Onderweg stopte de boot vlakbij een krokodil, die lekker lag te zonnen aan de kant.

Met de Spaanse les ging het de eerste dag mis. Mijn lerares dacht dat ik ´s ochtends les had en had ´s middags een afspraak bij de dokter. De 2e dag was ze ziek en kreeg ik een invaller, maar die had alleen ervaring met kinderen. De 3e dag kreeg ik uiteindelijk wel echtles, dit keer van de directeur zelf :-) Het was wel goed datik gelijk kon oefenen, ik had een Koreaans kamergenootje die geen Engels spreekt, en ikben nog een keer op stap gegaan met Luis, een Mexicaan die ik nog van de 1e week kende,dusik moest wel :-)Aan het eind van de week werd het weer drukker en gezelliger in het hostel en zijn we met een groepje op pad gegaan in San Cristobal.

Zaterdag ben ik vertrokken uit San Cristobal. Het was heel raar om voor de laatste keer door die mooie straatjes te lopen, maar ik vond het ook wel tijd worden om naar een andere plek te gaan. Ik bleek dezelfde bus te hebben als Myrthe en Francisca, die ook in het hostel sliepen, en samen zijn we op weg gegaan naar Palenque. Het was een van de mooiste busritten die ik in bewuste toestand heb meegemaakt. De snelweg, die maar 2 banen heeft (en op sommige plekken maar 1) gaat al kronkelend de bergen door. Het leek wel alsof de begroeiing per kilometer dichter, groener en gevarieerder werd....In Palenque hebben we een kamer genomen in het bos, vlakbij de Maya ruines. En het kan geen toeval zijn, onze kamer heette Amber.

Francisca is al vaker in Palenque geweest en kent enkele locals. ´s Avonds zaten we aan tafel met allerlei mensen die optreden in het restaurant: Juan detrommelaar, Gabriel de gids/winkeleigenaar/trommelaar/danser en Julio de zanger. Een bijzonder gezelschap!

De volgende dagheb ik samen met Myrthe de ruines bezocht. We zijn aan de verkeerde kant van de archeologische site begonnen, en bewaren hierdoor het mooiste gedeelte voor het laatst: het plein met het paleis en een paar tempels, omringd door jungle. Wat jammer dat je hier niet gewoon in je eentje rond kan lopen, het is zo mooi! Myrthe en ik rustten even uit op een grasveldje, en gelijk kwamen er een paar indiaansemeisjes bij ons zitten. Ze waren klaar met de verkoop van hun Mayaprulletjes voor deze dag en wilden verhalen horen en foto's zien uit Nederland. We hebben een half uur met ze gekletst en gespeeld, dat was misschien wel het mooiste moment van de dag...

Nu zit ik in Cancun, wat een overgang weer! Ik vind het helemaal niets, te groot en modern en schreeuwerig. Marianne komt vanavond aan, dan blijven we hier 1 nacht en gaan morgen gelijk door naar Tulum, waar het wat kleiner entoegankelijker is!

Reacties

Reacties

Andre

Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Zo zie je maar dat de kleinste dingen zoals het spreken met de lokalen eigenlijk de mooiste zijn. blijf er lekker van genieten!
Groet, Andre

wim stief

Amber ik heb je film gelezen.Het ontroerd me,wat geniet je he lievert!!!
Wij hebben gisteren Marianne naar Brussel gebracht,ze moet nu bij je zijn.Nou jullie zullen het wel maken daar.
Amber Leon heb ruimte voor je gekocht om foto's hier op te zetten,een lievert he?Nou kinderen in gedachten ben ik bij jullie,kus.Wim en Corrie

Femmy Rensen

Beter laat dan nooit: alsnog alle goeds voor 2012 ! Ben er van overtuigd dat dit goed zit, zeker als je het nieuwe jaar op deze manier begint.
Blijft geweldig om jouw belevenissen op deze manier mee te maken en mee te beleven. Kijk al weer uit naar je volgende reisverhalen. Voorzichtig, maar bovenal GENIET !

Karin

Hè, wat een heerlijk verhaal weer. Isak Dinesen is er niets bij ;-) Wat fijn dat je al met de locals kunt praten. Daar leer je natuurlijk snel van. Jammer dat er zoveel toeristen zijn he, op zo'n Maya-site. Volgende keer heeeel vroeg gaan, voordat de bussen aankomen. Ik geloof dat ik met Karen en Nens een taxi had om 04.00 uur vanuit Flores om naar Tikal (Guatamala) te gaan. Dan ben je, gek genoeg, om 05.00 uur toch niet de enige op zo'n site maar kun je wel even alleen op zo'n tempel staan. Tis even afzien maar wel de moeite waard.

Ria van den Berg

Hallo Amber,

Allereerst een gezond, gezellig en gelukkig 2010.
Wat leuk om je verhalen te lezen. Hoe gaat het met je kennis van de mexicaanse taal?
Diep respect voor je lef! Een grandioze ervaring die je volgens mij nooit meer zal vergeten en waarschijnlijk naar meer zal smaken.
Leuk voor je dat er nu een bekende bij je is, heb je iemand die later weet waar je het over hebt en waar je je gevoelens mee kan delen.
Nog heel veel mooie ervaringen en tot gauw.
Liefs, Ria

pap

He lieve Amber
Het lijkt er op, dat er een beetje een natuur-freak in je schuilt. Het klinkt alsof de omgeving het perfecte decor is.
Wel fijn dat je al met mede reizigers opstap bent gegaan.
En nu is je zus er , nou eigenlijk loopt alles op rolletjes en daarom ben ik zo blij voor je dat
het zo naar je zin gaat.
Dat is voor de mensen die je volgen toch wat ze vooral willen horen van je .
Doe voorzichtig en geniet

Kus pap

Danny van Noort

Hoi Amber,
Ik heb weer genoten van je verhaal. Veel plezier en geniet ervan.
Groetjes, Danny

Adrie

Hoi Amber,

Wil je even laten weten dat de katten zich inmiddels helemaal thuis voelen, dus over die twee hoef jij je ook geen zorgen te maken.
Geniet maar lekker daar.

Annemiek v Bodegom

Hoi Amber,

Allereerst nog alle goes voor 2012, deze is geod begonnen!! Zojuist heb ik je reisverslag gelezen, je maakt veel mee en er komen bijzondere mensen en plaatsen op je pad. nog heel veel plezier en tot je volgende reisverslag!!
Groetjes Annemiek

gery kabbedijk

Amber, heel erg leuk je reisverhalen te volgen. Fijn dat je zo geniet van alle dingen die er om je heen gebeuren. De natuur, de mensen, de taal etc. Blijf genieten, en wij blijven jou volgen. Groetjes Gery.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!