amberalert.reismee.nl

Tulum, Belize, Tikal en Semuc Champey

We zijn in Antigua! Dat was eigenlijk niet het plan, maar plannen worden hier makkelijk aangepast :-)

Na een nachtje Cancun zjin we de volgende morgen meteen vertrokken naar Tulum, een kleiner plaatsje aan de kust, met een hele relaxte sfeer. In het hostel konden we fietsen lenen, dus we zijn ´s middags meteen als echte Hollanders naar het strand gefietst, zo´n 4 km. van het dorpje vandaan. Je hebt daar zo´n perfect hagelwit strand met palmbomen en een helder lichtblauwe zee, supermooi! De 2e dag konden we meerijden met Shane, een Ier uit het hostel die een auto had gehuurd. Met zijn 5-en hebben we de ruïnes bezocht, die wel een beetje tegenvielen na Palenque, en op het strand gezeten.

´s Nachts namen we de bus naar Belize City en om 9 uur ´s ochtends namen we de boot naar Caye Caulker, een bijzonder eiland in de Caribische zee. Caye Caulker is een rasta-eiland, waar geen verharde wegen zijn en geen auto´s (al het vervoer gaat via golfkarretjes) en waar je jezelf als vrouw erg welkom voelt :-) Er hangt een bijzondere sfeer en de mannen flirten er op los. Er is aan de noordkant een klein stukje strand, naast de Lazy Lizard, een café waar de hele dag reggae wordt gedraaid. Bij de bakker kan je wasmachines kopen en de receptie van ons hotel is tegelijkertijd en telefoonwinkel. Het is raar, maar in dit land had mijn lichaam opeens behoefte aan fruit en vis, dingen die ik thuis nooit eet. We hebben 3 dagen doorgebracht op het eiland, de 2e dag hebben we een snorkeltoer gedaan bij Carlos, de broer van de taxichauffeur die we hadden in Belize City. Wat is de wereld mooi onder water! Met snorkelen zie je hier even veel als met duiken, we hebben zo ontzettend veel vissen gezien! We hebben zelfs tussen haaien en pijlstaartroggen gezwommen, een bijzondere ervaring...

Na 3 dagen strand werd het tijd voor iets anders, en in plaats van een georganiseerde busreis hebben we de lokale bus genomen naar de grens met Guatemala. De bus zat helemaal vol, we mosten het eerste half uur staan, maar het was leuk om mee te maken. De mensen waren super vriendelijk en vrolijk en halverwege kwam er iemand binnen om zelfgemaakte taartjes te verkopen, dus wij waren blij :-) Bij de grens met Guatemala werden we aangesproken door een buschauffeur die voor een goede prijs nog 2 plaatsen over had richting Flores. We moesten onze spullen in de bus leggen, de grens over gaan, en dan zou hij in Guatemala op ons wachten. En gelukkig, hij stond er ook echt :-) Uiteindelijk zaten we in de georganiseerde bus met mensen die ook bij ons op de boot hadden gezeten die ochtend. Met 2 Brazilianen, Pedro en Bruno, zochten we een hostel in Flores, waar het die avond feest was met vuurwerk en een leuk marktje. De volgende dag stonden we om 4 uur op om de ruïnes van Tikal te bezoeken. Helaas heeft het de eerste 2 uur geplenst van de regen en ik had natuurlijk niet mijn regenponcho bij me, maar het was het afzien meer dan waard.

We zouden eigenlijk na Tikal terug gaan naar Belize, maar omdat het daar een stuk duurder is en we allebei een beter gevoel hebben met Guatemala, besloten we met de Brazilianen mee te gaan richting het zuiden, naar Semuc Champey. De reis vanaf Coban ging via een onverhard weggetje door de bergen en vanaf Lanquin moesten we overstappen op een pickup truck omdat de weg er zo slecht was. We kwamen terecht in een hostel naast de rivier, waar geen internet was, onze telefoons geen bereik hadden en er alleen elektriciteit was van 18 tot 22 uur ´s avonds. Wat fijn om even helemaal in een andere wereld te zijn! ´s Avonds brachten we door met een groep uit het hostel en met Toto en Darwin die daar werkten en de volgende dag ook onze gidsen waren. Een Argentijn had een gitaar bij zich en we hebben een paar uur in het donker (de elektriciteit was inmiddels uit) leidjes gezongen. De volgende dag hebben we de rivier bezocht en gezwommen in de waterpoelen en gebruik gemaakt van de natuurlijke glijbanen die tussen de poelen liggen. ´s Middags gingen we naar de grotten de Las Marias die voor een groot deel gevuld zijn met water. We kregen allemaal een kaars en gingen de grotten in. We gingen door gangen met stalactieten en vleermuizen boven je hoofd, zijn een keer een waterval gepasseerd en op sommige plekken stond het water zo hoog dat we moesten zwemmen met de kaars in 1 hand.

Na Semuc Champey zijn onze plannen weer gewijzigd: we zouden naar Rio Dulce gaan en naar Livingston, maar we hebben de laatste dagen geen zon gezien en hadden daar wel behoefte aan, dus zijn we weer met Pedro en Bruno op pad gegaan, dit keer naar Antigua. Wat fijn om hier weer zon te voelen! Het stadje doet me herinneren aan San Cristobal, met zijn mooir gekleurde huisjes. Alleen zijn er nu 2 volkanen te zien, waarvan er 1 regelmatig as naar buiten spuwt. We gaan het nu even wat rustiger aan doen en blijven hier nog even. We weten ook eigenlijk nog steeds niet wat we hierna gaan doen :-)