amberalert.reismee.nl

Tulum, Belize, Tikal en Semuc Champey

We zijn in Antigua! Dat was eigenlijk niet het plan, maar plannen worden hier makkelijk aangepast :-)

Na een nachtje Cancun zjin we de volgende morgen meteen vertrokken naar Tulum, een kleiner plaatsje aan de kust, met een hele relaxte sfeer. In het hostel konden we fietsen lenen, dus we zijn ´s middags meteen als echte Hollanders naar het strand gefietst, zo´n 4 km. van het dorpje vandaan. Je hebt daar zo´n perfect hagelwit strand met palmbomen en een helder lichtblauwe zee, supermooi! De 2e dag konden we meerijden met Shane, een Ier uit het hostel die een auto had gehuurd. Met zijn 5-en hebben we de ruïnes bezocht, die wel een beetje tegenvielen na Palenque, en op het strand gezeten.

´s Nachts namen we de bus naar Belize City en om 9 uur ´s ochtends namen we de boot naar Caye Caulker, een bijzonder eiland in de Caribische zee. Caye Caulker is een rasta-eiland, waar geen verharde wegen zijn en geen auto´s (al het vervoer gaat via golfkarretjes) en waar je jezelf als vrouw erg welkom voelt :-) Er hangt een bijzondere sfeer en de mannen flirten er op los. Er is aan de noordkant een klein stukje strand, naast de Lazy Lizard, een café waar de hele dag reggae wordt gedraaid. Bij de bakker kan je wasmachines kopen en de receptie van ons hotel is tegelijkertijd en telefoonwinkel. Het is raar, maar in dit land had mijn lichaam opeens behoefte aan fruit en vis, dingen die ik thuis nooit eet. We hebben 3 dagen doorgebracht op het eiland, de 2e dag hebben we een snorkeltoer gedaan bij Carlos, de broer van de taxichauffeur die we hadden in Belize City. Wat is de wereld mooi onder water! Met snorkelen zie je hier even veel als met duiken, we hebben zo ontzettend veel vissen gezien! We hebben zelfs tussen haaien en pijlstaartroggen gezwommen, een bijzondere ervaring...

Na 3 dagen strand werd het tijd voor iets anders, en in plaats van een georganiseerde busreis hebben we de lokale bus genomen naar de grens met Guatemala. De bus zat helemaal vol, we mosten het eerste half uur staan, maar het was leuk om mee te maken. De mensen waren super vriendelijk en vrolijk en halverwege kwam er iemand binnen om zelfgemaakte taartjes te verkopen, dus wij waren blij :-) Bij de grens met Guatemala werden we aangesproken door een buschauffeur die voor een goede prijs nog 2 plaatsen over had richting Flores. We moesten onze spullen in de bus leggen, de grens over gaan, en dan zou hij in Guatemala op ons wachten. En gelukkig, hij stond er ook echt :-) Uiteindelijk zaten we in de georganiseerde bus met mensen die ook bij ons op de boot hadden gezeten die ochtend. Met 2 Brazilianen, Pedro en Bruno, zochten we een hostel in Flores, waar het die avond feest was met vuurwerk en een leuk marktje. De volgende dag stonden we om 4 uur op om de ruïnes van Tikal te bezoeken. Helaas heeft het de eerste 2 uur geplenst van de regen en ik had natuurlijk niet mijn regenponcho bij me, maar het was het afzien meer dan waard.

We zouden eigenlijk na Tikal terug gaan naar Belize, maar omdat het daar een stuk duurder is en we allebei een beter gevoel hebben met Guatemala, besloten we met de Brazilianen mee te gaan richting het zuiden, naar Semuc Champey. De reis vanaf Coban ging via een onverhard weggetje door de bergen en vanaf Lanquin moesten we overstappen op een pickup truck omdat de weg er zo slecht was. We kwamen terecht in een hostel naast de rivier, waar geen internet was, onze telefoons geen bereik hadden en er alleen elektriciteit was van 18 tot 22 uur ´s avonds. Wat fijn om even helemaal in een andere wereld te zijn! ´s Avonds brachten we door met een groep uit het hostel en met Toto en Darwin die daar werkten en de volgende dag ook onze gidsen waren. Een Argentijn had een gitaar bij zich en we hebben een paar uur in het donker (de elektriciteit was inmiddels uit) leidjes gezongen. De volgende dag hebben we de rivier bezocht en gezwommen in de waterpoelen en gebruik gemaakt van de natuurlijke glijbanen die tussen de poelen liggen. ´s Middags gingen we naar de grotten de Las Marias die voor een groot deel gevuld zijn met water. We kregen allemaal een kaars en gingen de grotten in. We gingen door gangen met stalactieten en vleermuizen boven je hoofd, zijn een keer een waterval gepasseerd en op sommige plekken stond het water zo hoog dat we moesten zwemmen met de kaars in 1 hand.

Na Semuc Champey zijn onze plannen weer gewijzigd: we zouden naar Rio Dulce gaan en naar Livingston, maar we hebben de laatste dagen geen zon gezien en hadden daar wel behoefte aan, dus zijn we weer met Pedro en Bruno op pad gegaan, dit keer naar Antigua. Wat fijn om hier weer zon te voelen! Het stadje doet me herinneren aan San Cristobal, met zijn mooir gekleurde huisjes. Alleen zijn er nu 2 volkanen te zien, waarvan er 1 regelmatig as naar buiten spuwt. We gaan het nu even wat rustiger aan doen en blijven hier nog even. We weten ook eigenlijk nog steeds niet wat we hierna gaan doen :-)

Anneke Kluit

Hi Amber
Leuk om je te kunnen volgen tijdens je mooie reis.
Fijne reis verder
Groetjes Anneke

wim

Amber ik heb weer genoten van je film.

Harm & Marije

Lieve zusters, wat een heeeerlijk verhaal. We kijken alweer uit naar de volgende. Geniet ervan! Dikke kussen van ons

Jesse

Hé Amber en Mari, wat een mooie verhalen, geweldig!
Groetjes Jesse

Ellen van der Kerkhoff

Hoi Amber, ik geniet erg van je verhalen en vind het leuk om op deze manier een beetje mee te reizen. Nog veel reis plezier! Groetjes Ellen

Robert

Hoi Amber en Mari,

Wat een manier om je winter door te komen :-) blijf vooral ontdekken en genieten dan kunnen wij weer een mooi verhaal verwachten, cheers!!

Robert

marianne visser

wat een spannend boek! jij hebt straks echt iets om van na te genieten, leuk....
en vis en fruit zijn zo slecht nog niet he....?

Debbie Maasdam

Hey Amber,

Heerlijke verhalen. Echt er even helemaal tussenuit. Wat een heerlijk gevoel hé? Dat het leven uit meer kan bestaan dan iedere dag achter de PC ;) haha!

Nou geniet ervan! En prent die mooie uitzichten in je geheugen hoor, daar kun je nog lang op teren ;)

Tot het volgende verhaal!

Groetjes,
Debbie

pap

He lieve Amber

Fijn om eens wat foto's te zien van je reis.
Het ziet er heel gezellig uit allemaal.
En weer een mooi verslag van je avontuur.
Het is voor ons zo prettig om op de hoogte te blijven van wat je meemaakt .
Amber veel plezier en fijne reis .
X pap

Margo

He Amber, leuk om je te kunnen volgen. Het ziet er allemaal wel fantastie uit. Geniet er lekker van. Voor je het weet zit weer achter je buro. En dan al die collega's
Ik wacht je volgende reisverslag weer af.
Heel veel plezier

groetjes,

Margo

Sonja de Nies

Hoi Amber, ik ben blij dat het allemaal goed gaat en dat je ervan geniet van al die prachtige dingen die je tegenkomt. Kijk goed uit!! en geniet ervan.
Groetjes

Karin Bastemeijer

Toto en Darwin?......haha

Wat een geweldige avonturen weer; heerlijk leesvoer.

Maurice

Hey Amber,

Ikzelf hou niet zo van lezen, maar jouw verhaal neemt me mee op reis. Gaaf hoor!

Geniet er nog van, Je zit bijna op de helft (geloof ik).

Groetjes

Maurice